Copywriting & content marketing for B2B & technology companies

Waarom jouw technologiestartup meteen moet beginnen met content marketing

Ik hou van technologie startup bedrijven. De romantiek van iets nieuws. Het één-tegen-allen-gevoel. Het onwrikbare geloof dat jouw product het verschil gaat maken in de markt. Maar startups zijn ook hard zwoegen. Wie eraan begint, draagt zonder twijfel meerdere petten, en moet de handen uit de mouwen durven steken. Als beginnende ondernemer moet je aan alles denken. Ook aan marketing.

Content marketing is ongetwijfeld één van de interessantste evoluties op marketinggebied in de laatste jaren. Maar is het ook nuttig voor technologie startups? You bet.

4 redenen waarom content marketing een goeie optie is voor jouw technologiestartup

 Content marketing is al lang niet meer het best bewaarde geheim van de marketingwereld. Er zijn ondertussen al tonnen boeken over content marketing volgeschreven. Maar waarom moet jouw startup er per sé aan meedoen? Here’s why …

Lekkers voor Google

Blog aan het schrijven? Customer stories posten op je website? Groot gelijk. Google is tuk op jouw content. Boeiende en inspirerende artikels, waarin je de juiste zoekwoorden verwerkt; het is dé formule voor meer bezoekers op je website en dus ook meer klanten. In tegenstelling tot advertenties of direct mail vormt content een vorm van marketing waarbij je het initiatief aan je doelgroep laat. Jouw klant gaat online op zoek naar informatie. Jij zorgt ervoor dat jouw content vindbaar is voor jouw doelgroep. Dat noemen we inbound marketing.

Sociaal verhaal

Je kan een Facebook-pagina hebben, een Twitter-account, een YouTube-kanaal, en what not. Maar wat ga je in hemelsnaam aan al je fans vertellen? Wat wil je delen? Je snapt het. Je hebt content nodig, met hopen. Content is het vlees dat aan je social media strategie hangt. Zonder lekkere, inspirerende, educatieve of entertainende content kan je maar beter van social media wegblijven.

Jij bent de expert.

Je hebt een vernieuwende technologie. Je bent de beste in je vak. Je bent een knowledge leader. Klinkt goed hé? Content marketing is een manier om te tonen dat je weet waarover je praat en dus om geloofwaardigheid op te bouwen. Of het nu gaat om een blogbericht, een educatieve video of een presentatie op SlideShare, etaleer jouw kennis van de markt of van jouw technologie aan je doelgroep en het vertrouwen in jouw bedrijf zal groeien.

Outbound marketing

Nu inbound marketing zo wat mister popular is op het marketingfeestje zouden we bijna vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als outbound marketing. Outbound marketing gaat over het pushen van je boodschap via e-mails, banners of andere media. Met de hoera-sfeer rond inbound marketing, wordt outbound marketing de laatste tijd in het verdomhoekje geduwd, en da’s niet helemaal terecht. Content marketing en outbound marketing sluiten mekaar zelfs helemaal niet uit. Integendeel, ze versterken mekaar. Outbound marketing die sterke content  gebruikt als lokaas, kan de response rate van je campagne immers aanzienlijk verhogen. Probeer hier wel intelligent mee om te gaan. Een beperkte, gerichte campagne met content op maat van de doelgroep is veel effectiever dan een campagne waarin je schiet met hagel en de halve wereld bestookt met een boodschap die niet iedereen aanbelangt.

Content marketing: gefundenes fretten voor technologiestartups

Content marketing is dus op veel manieren een goeie optie om klanten te winnen. Maar wat maakt content marketing en technologiestartups nu zo’n goeie match?

Share the ride

Hoewel het ondernemersvertrouwen de laatste jaren door diepe dalen gaat, is de hype rond ondernemen en startups nog nooit zo groot geweest. Dat is althans mijn persoonlijke indruk. Getuige daarvan de vele recente TV-programma’s over ondernemen, zoals Topstarter op Een, en de vele acties om ondernemen aan te moedigen, zoals Actie voor Starters van Unizo. Starten en ondernemen is dus hot. Mensen houden van succesverhalen van starters en zijn geïnteresseerd in wat hen heeft geïnspireerd en welk gat in de markt ze opvullen. Als startup kan je daar alleen maar van profiteren. Gebruik dan ook die levendige interesse in je content marketing plan. Vertel verhalen over hoe jij je bedrijf uit de grond stampte, hoe jij een nood zag en hoe je een technologie vond die een probleem kan oplossen. Inspireer je doelgroep en vertel wat je motivatie was om aan je startup-avontuur te beginnen. Schuw daarbij de interne keuken niet, maar laat mensen proeven van jouw bedrijfscultuur. Laat hen zien hoe mensen in jouw bedrijf dagelijks te werk gaan.

It’s the technology, stupid.

Heel vaak zijn technologieproducten of industriële producten niet in één of twee zinnen uit te leggen. Gebruik daarom content marketing om uit te leggen wat je product doet en hoe het moet worden gebruikt. Case studies, succesverhalen, testimonials, whitepapers … allemaal perfecte content marketing tools om je doelgroep te informeren. In dergelijk marketingmateriaal kan je breed gaan. Je kunt de klant aan het woord laten en praktische voorbeelden geven van hoe je product wordt gebruikt.

But before we leave … enkele reality checks.

Content marketing en technologiestartups kunnen echt wel goede vriendjes worden. Om niet te zeggen dat ze a match made in heaven zijn. Maar voor je met content marketing aan de slag gaat, toch nog even een paar reality checks.

Content marketing is niet goedkoop.

Het is een misverstand dat content marketing goedkoop is. Uiteraard wordt content marketing vooral gevoed door jouw bloed, zweet en tranen. En uiteraard hoef je geen geld te spenderen aan dure advertenties of banners. Maar wil je content marketen als een pro, bedenk dan dat de verpakking ook belangrijk is. Investeer daarom in een goeie website of blog (akkoord, dit hoeft niet veel te kosten), een goed bureau dat jou kan ondersteunen en inspireren in je content marketing strategie, en in copywriters, grafici of video-professionals die kunnen helpen om jouw content te produceren.

Content marketing is hard werk.  

Volhouden is wat mij betreft het moeilijkste aan heel het content marketing verhaal. We hebben het immers over een marathon, geen sprint. De honger naar informerende, inspirerende en entertainende content bij jouw doelgroep is groot en eenmaal je in de content marketing tredmolen bent gestapt, moet je vooruit. Probeer daarom met regelmaat content te produceren. Content marketing is niet bedoeld om enkel je productlancering te ondersteunen, maar moet doorgevoerd worden in iedere fase van de sales cycle. Opnieuw, als je denkt dat je dit niet alleen aankunt, roep dan de hulp in van pro’s.

Content marketing gaat niet enkel over tekst.

Blogs of artikels zijn zeer waardevol, maar content marketing zou zich niet mogen beperken tot tekst alleen. Je publiek is meer en meer visueel ingesteld. Denk daarom ook na over wat je kunt doen met beelden, infographics of YouTube.

Content marketing voor technologiestartups: de takeaways

Samengevat… Als startupper draag je verschillende petten. Zoveel zelfs dat je een aantal zaken dreigt uit het hoofd te verliezen. Content marketing is een fantastische manier om jouw technologie startup in de picture te zetten. Laat die kans dus niet liggen. En vooral: besteed er voldoende tijd aan. Je bent enkel begrensd door jouw creativiteit.

De takeaways:

  • Content marketing kan ervoor zorgen dat je wordt gevonden in Google.
  • Content marketing is de motor van je social media strategie.
  • Content marketing positioneert je als de expert in jouw vakgebied.
  • Content marketing kan je goed combineren met outbound marketing acties.
  • Content marketing is een ideale manier om een stukje van jouw bedrijfscultuur te laten zien.
  • Gebruik content om je technologieproduct uit te leggen en te tonen in de praktijk.