Copywriting & content marketing for B2B & technology companies

Waar is mijn Kodak?

kodak

In de Verenigde Staten is een redding in de maak voor (ex-)fotogigant Kodak. Een handelsrechtbank in New York heeft het startsein gegeven voor het bedrijf in een nieuwe vorm. Het bedrijf had enige tijd geleden een gerechtelijk akkoord (een zogenaamd ‘chapter 11′) aangevraagd om zich te beschermen tegen schuldeisers. Het nieuwe bedrijf zal zich nu richten op “commercial printing” en andere diensten.

Nochtans zou je denken dat een bedrijf dat zijn naam kan verlenen aan een volledige productcategorie – in mijn contreien althans – zijn zaken voor mekaar heeft? Niets is helaas minder waar.

Kodak stond aan de wieg van de amateurfotografie en heeft roots die teruggaan tot de negentiende eeuw. Het concern kende een ongelooflijk succes in de 20ste eeuw en zorgde ervoor dat het nemen van foto’s bereikbaar werd voor Average Joe. Begin deze eeuw zag Kodak de bui hangen. De digitalisering was ook de wereld van de fotografie aan het overspoelen, een trein die Kodak jammerlijk gemist had.

De naam Kodak is in mijn Zuid-West-Vlaamse brein gegrift als synoniem voor “fototoestel”. De naam is dus representatief voor een hele productcategorie. Want over welk merk fototoestel je het ook hebt, het is ‘een kodak’.

Weinig merken kunnen dit zeggen, op het eerste zicht. BIC, pampers en Bulex springen mij nu wel meteen voor de geest. Waarschijnlijk waren dit in hun tijd pioniers in hun productcategorie, of zelfs de uitvinders van een bepaalde productcategorie tout court. Bij een vlugge Google search vind je al snel heel wat meer voorbeelden.

Overigens, de merknaam Kodak is geen obscure familienaam. De stichter van het bedrijf was een zekere George Eastman. Die had een voorliefde voor de letter K en vond ‘Kodak’ gewoon potent klinken.