Copywriting & content marketing for B2B & technology companies

Wie schrijft, die leest.

rembrandt-banner

Hoe je het ook draait of keert, copywriting is een wezenlijk onderdeel van je marketingactiviteiten. Dat woorden je klanten kunnen overtuigen of aanzetten tot actie, is wellicht een open deur. Maar wil je die skills graag ook aanleren en toepassen in je eigen bedrijf, dan heb ik alvast één goeie tip. Wil je schrijven, dan moet je lezen.

Het lezen van een goed boek of magazine is dan ook goed voor het ontwikkelen van je eigen schrijfvaardigheid.

Telkens je een boek of tekst hebt gelezen, pik je iets op. Het sijpelt als het ware je woordenschat binnen.

Wat moet je dan precies lezen? Maakt niet uit.

Persoonlijk hou ik van variatie. Maar van ieder tekstgenre kan je wel iets oppikken.

Actualiteit: kranten zijn prima leesvoer voor copywriters. Zelf lees en scan ik – zoals veel mensen waarschijnlijk – slechts stukken van de krant die ik interessant vind. En precies met die doelstelling is een krant geschreven. Een goed krantenartikel zal de meest belangrijke informatie vooraan in het artikel plaatsen. Hoe dieper je graaft in het artikel, hoe meer details en randinformatie je te weten komt. Wil je een overtuigende of vlot lopende tekst schrijven (persbericht, brochure, direct mail …), dan werk je best precies op dezelfde manier.

Non-fictie: Niet alles valt altijd te vatten in één enkel artikel. Bij het lezen van non-fictiewerken ga je om met langere, vaak iets complexere teksten. Ook voor jouw bedrijf zijn langere marketingteksten vaak nodig.

Fictie: Niet iedereen houdt ervan. Nochtans kunnen copywriters veel dingen oppikken van fictie. Het lyrische van een beschrijving. De scherpte van een metafoor. De ‘voice’ van een schrijver. Al deze zaken zijn ook belangrijk bij het bedenken van een goeie slogan, bij het schrijven van een commerciële tekst.

Ik wens je veel lees- en schrijfplezier toe.